Najdi svůj záměr ve světě krizí

Současná generace může zahájit epochu, v níž budou společnost i příroda vzkvétat bok po bokusymbiocén. Věříme, že vzdělávání může být nástrojem hluboké společenské změny. Proto spouštíme akademii Generace symbiocén – roční vzdělávací program pro lidi ve věku 17–23 let.

Vrátit se k tomu, jak to bylo před covidem, dělat věci stejně a doufat, že se současné problémy nějak vyřeší? To nám nedává smysl. Probíhá klimatická i širší ekologická krize, které do společnosti přinášejí nejistotu a politické napětí. Žijeme ve světě nerovností, kdy pouhých osm nejbohatších osob vlastní dohromady více než chudší polovina lidstva. Společnost je roztříštěná a vzájemné porozumění se hledá stále složitěji.

Konflikty řešíme každý den a nyní bohužel i ty vojenské pár set kilometrů od nás. Válečná invaze na Ukrajinu přišla nečekaně a připomněla nám, že žijeme v době plné skutečností, které je těžké přijmout. Je to doba kapitalismu, neoliberálního systému založeného na tlaku na růst a neustálém zvyšování produktivity. Ale je to také doba, v níž můžeme zahájit razantní a důkladnou změnu tohoto systému, léčit naši společnost, dělat už konečně nové chyby, měnit smysl našich životů a obnovovat funkční vztahy.

Spouštíme Generaci symbiocén, protože věříme, že doba současného antropocénu (stojící na myšlenkách neomezeného růstu a dominance) spěje k rozpadu nebo sebedestrukci. Proto chceme hledat a utvářet novou epochu – symbiocén, která bude stát na vzájemné péči a spolupráci.

Naší akademií chceme podpořit generaci, která dokáže znovu najít soulad mezi lidskou kulturou a dalším životem na Zemi. Bude to možné jedině skrze hledání dialogu – výzvy, které před námi stojí a překračují rámec klimatické krize, dokážeme zvládnout jedině společně. Dává nám smysl se o to snažit. Pojďme společně hledat cesty, jak zajistit důstojný život všem, a přitom respektovat meze naší planety.

Pomůžeme ti:

rozvinout kritické a systémové myšlení, které ti pomůže porozumět stavu současného světa

pracovat s vlastními emocemi spojenými s klimatickou krizí

postavit se osobním výzvám a zjistit, jak s nimi pracovat

experimentovat s imaginací a podobami naděje v současném i budoucím světě

rozvinout schopnosti pro fungování v kolektivu: organizovat se, společně rozhodovat, otevřeně komunikovat a řešit konflikty

najít vlastní záměr pro další samostatnou či kolektivní činnost

… a také hloubat, smát se, naštvat se, dojmout se a hrát si.

Program Generace symbiocén 2025

Program Generace symbiocén se odehrává během 5 prodloužených víkendů a zahrnuje i samostatnou práci na experimentech v mezidobí.

Každé setkání trvá 4 dny od čtvrtečního podvečera (18.00) do nedělního oběda (13.00). (Výjimkou je čtvrté setkání, které začíná už ve středu a je o den delší.)

Setkání se konají na různých místech po celé ČR. Každé setkání probíhá jinde.

Jednotlivými víkendy tě provedeme my společně s hostujícími lektorkami a lektory, ale i ty spolu s námi budeš setkání utvářet. Navíc budeš mít k dispozici i mentora či mentorku, kteří tě mimo víkendová setkání podpoří v tom, aby sis z programu odnesl/a co nejvíc.

Součástí programu je i učení se praxí v rámci experimentů (individuálních či skupinových projektů) mimo víkendová setkání.

Experiment s podporou mentorujícího vymyslíš, naplánuješ a zrealizuješ do června 2025.

Konkrétní obsah jednotlivých setkání bude vycházet zejména z potřeb a zájmů přihlášených účastníků a účastnic.

1.Kořeny současných krizí, současný svět a my
  • Jak souvisí zvyšování nerovností s nadvládou a neokolonialismem?
  • S čím každý z nás přichází? O co budeme společně usilovat?
  • Jaké krize jsou pro nás zrovna živé?
  • A za co jsme naopak v současném světě vděční?
  • Jak vznikl antropocén a co mu předcházelo?
  • Jak souvisí zvyšování nerovností s nadvládou a neokolonialismem?
  • Jaké jsou společné příčiny současných krizí? Jak na nás dopadají?
  • Kdo nás může podpořit ve tvoření symbiocénu v našich životech?
 
30. 1. - 2. 2. 2025
Předklášteří
lektoři:
Adam Čajka
2.Klima-krize, klima-vize
  • Jaké jsou kořeny klimatické krize a krize ekosystémů?
  • Jak souvisí klimatická krize a nerovnosti?
  • Historie environmentálního hnutí – jakou cestu již ušlo? Které další cesty dnes dávají smysl?
  • Jak pracovat s emocemi spojenými s životem uprostřed krizí? Jak lze posílit důvěru a naději?
  • Co se naše společenské systémy mohou naučit od ekosystémů?
  • Lze svět měnit prostřednictvím nenásilné komunikace?
6. - 9.3. 2025
místo bude upřesněno
lektoři:
lektorující
3.Imaginace jiných světů
  • Dává smysl představovat si lepší svět?
  • Jaké existují alternativy, které stojí za to následovat?
  • Jaké jsou limity zeleného růstu a co na to hnutí nerůstu?
  • Lze odhodit mantru individualismu a začít myslet hlouběji a jednat šířeji?
  • Jak naplánovat smysluplnou aktivitu ve svém okolí?
10. - 13.4. 2025
místo bude upřesněno
lektoři:
Katarína Kováčová
Tadeáš Žďárský
4.Jak dělat změnu? + Putování za záměrem
  • Teorie změny – jak způsobit změnu, která má smysl?
  • Cesta krajinou – jak překonat nepohodu a vzájemně se o sebe postarat?
  • Jaké máme funkční nástroje pro prosazování změny spolu s ostatními?
  • Jak pracovat s neúspěchem?
  • Jak najít osobní zdroje a posílit naději?
  • Teorie změny – jak způsobit změnu, která má smysl?
  • Kdo je dnes inspirativním aktérem změny?
  • Jak fungovat efektivně v kolektivu? Jak vést diskuzi?
  • Kdo už absolvoval Generaci symbiocén a jak se od sebe můžeme učit?
7. - 11.5. 2025
Krajina na Vysočině
lektoři:
lektorující
5.Oslava záměru
  • Co oslavujeme, nad čím truchlíme a co se z toho učíme?
  • Lze se připravit na další (k)rok?
  • Jak zformulovat vlastní záměry ve světě krizí?
19. – 22.6. 2025
Předklášteří
lektoři:
lektorující
generace symbiocen

Generaci symbiocén tvoří lidé z NaZemi. Posláním NaZemi je usilovat o zajištění spokojeného, důstojného a udržitelného života všech na Zemi skrze podporu spravedlivého rozdělení zdrojů a moci, vzájemného porozuměnía rozvíjení představivosti rozličných způsobů nahlížení na svět.

Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí.

Spolufinancováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska jsou však pouze názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu. Evropská unie ani orgán poskytující grant za ně nemohou nést odpovědnost.

Co se u nás děje?

Subscription Form (#4)

Kontaktuj nás

Co se u nás děje?

Subscription Form (#4)

Kontaktuj nás